Met meer dan 30 ouderen is woensdag 30 oktober j.l. onder leiding van Petra Koers (teammanager wonen/zorg/welzijn in Naaldwijk) gesproken over het ouder wordende geheugen. Hier volgt een korte samenvatting van het gesprek.

Als we ouder worden hebben we allemaal wel eens last van vergeetachtigheid. De hersenen worden kleiner, het geheugen werkt wat trager en als we niet meer zoveel dingen tegelijk kunnen onthouden, hoeven we ons daarover niet ongerust te maken. Vergeetachtigheid slaat uitsluitend op problemen met het geheugen. Vergeetachtigheid verstoort het dagelijkse leven niet. Iemand die vergeetachtig is, kan het huishouden doen, de financiën regelen en een reis ondernemen.

De symptomen van dementie zijn vele malen ernstiger dan vergeetachtigheid. Iemand met dementie vergeet bijvoorbeeld niet alleen de naam van een kennis, maar herkent hem helemaal niet meer. De informatie die in het geheugen is opgeslagen, verdwijnt langzaam maar zeker, of is niet meer toegankelijk. Iemand met dementie kan verdwalen in een bekende omgeving en vergeet de normale dingen, bijvoorbeeld hoe je een boterham smeert. Dementie is een verzamelbegrip voor wel 50 ziekten (zoals Alzheimer en vasculaire dementie).

Als een oudere of de partner/kinderen zich ongerust maken over de mate van vergeetachtigheid dan is het goed om de huisarts te raadplegen. Er kunnen naast beginnende dementie ook heel andere oorzaken van de vergaande vergeetachtigheid zijn.

Het is voor ouderen belangrijk om actief te blijven en zo de hersenen ‘aan de gang‘ te houden:

• Licht is goed voor de hersenen; ga vaak naar buiten.
  • Bewegen doe je niet alleen met je ledematen maar óók met je hersenen! Alle soorten beweging helpen!
  • Blijf je hersenen gebruiken door vele bezigheden te hebben.
  • Sociale contacten en gezamenlijke activiteiten hebben een positieve invloed op het welbevinden en daarmee op de hersenen.
  • Gezonde voeding helpt ook de hersenen gezond te blijven.