Woensdag 14 augustus: rond 10.00 uur verzamelen 30 senioren zich voor wijkgebouw De Boot in Damsigt. De wekelijkse Koffieochtend vindt dit keer niet plaats in De Boot maar in Voorschoten! ‘Op naar Duivenvoorde’ klinkt het. Met de auto of per fiets, rijden we naar Kasteel en Landgoed Duivenvoorde.

Iedereen kent Duivenvoorde, maar er zijn maar enkele senioren die het kasteel van binnen hebben gezien en/of het landgoed hebben verkend. Daar komt vandaag verandering in!

Het kasteel is speciaal voor ons open op deze woensdagmorgen en we worden welkom geheten door kasteelbeheerder Arend Slot. We worden ontvangen met koffie, thee én appelgebak door twee uiterst gezellige dames en krijgen zelfs een tweede ronde aangeboden. Het is niet voor niets een uitje van de Koffieochtend!

Duivenvoorde is een van de oudste kastelen van Zuid-Holland (de oudste fundamenten stammen uit 1226). Het kasteel is altijd in familiebezit gebleven en wordt deels nog bewoond door nazaten. Alles in het ‘huis’ herinnert ons aan de voormalige bewoners; het lijkt alsof te tijd heeft stilgestaan.

Alleen de kamers op de benedenverdieping zijn voor alle senioren lopend of in een rolstoel te bekijken. Prachtige kamers waar gidsen Ben en Wim boeiend over konden vertellen.De bovenverdieping was ook zeer de moeite waard, de groep van Ben kreeg nog een extra kijkje bij de opslag, schoorsteen en houten dak op de zolder. De senioren die minder makkelijk trap op en af lopen (en dat meerdere keren!) kunnen de kamers op de bovenverdieping van het kasteel via een film toch bekijken.

De tuin hebben we helaas alleen via het uitzicht kunnen bewonderen want de tijd vloog voorbij.

Heel veel dank aan de Stichting Wera die dit bezoek aan Kasteel Duivenvoorde mogelijk heeft gemaakt. Een prachtige ochtend in een oud en rijk monument op maar 7 km afstand van Voorburg! Uiteraard gaat onze dank ook naar de kasteelbeheerder en de vrijwilligers van Kasteel Duivenvoorde.