Op de Koffieochtend van 10 november j.l. heeft Jos Engels informatie gegeven over de Stolpersteine (in het Nederlands: struikelstenen) die afgelopen oktober geplaatst zijn in de stoep voor huizen waar in het begin van de Tweede Wereldoorlog Joodse gezinnen woonden die door de nazi’s zijn weggevoerd en zijn vermoord.
Een struikelsteen is een messing plaatje van 10 cm x 10 cm met de naam en geboortedatum, en de datum en plaats waar de voormalige bewoner door de nazi’s  is vermoord. Het plaatje is bevestigd aan een betonnen kubusje dat in de stoep is verankerd. Het plaatsen van struikelstenen is bedoeld om de herinnering aan de Joodse oorlogsslachtoffers levend te houden.
De Duitse kunstenaar Gunter Demnig is in 1995 begonnen met dit project; ieder jaar worden honderden steentjes geplaatst in veel landen in Europa. In Nederland liggen er nu meer dan 8.000. In Leidschendam-Voorburg zijn tot nu toe 60 steentjes geplaatst, waarvan 8 in Damsigt:
Bij Opwijckstraat 17 liggen er vier voor vader, moeder en de twee dochters van de familie Eliazar. De enige zoon van het gezin heeft de oorlog overleefd en is na de oorlog naar Amerika geëmigreerd. Zijn nabestaanden zijn erg blij met de struikelstenen voor hun voorouders.
Bij de Damsigtstraat 19 zijn twee struikelstenen geplaatst voor het echtpaar Allemans. Het gezin woonde al vanaf 1930 op dit adres. Hartog Allemans was een vooraanstaand lid van de Joodse gemeenschap in Voorburg. Zijn vrouw Elizabeth Allemans-Hartogs hield in de zomermaanden een pension in haar huis.
Aan het Oosteinde 301 woonde de familie Hakkert, die in Rotterdam een grote muziekzaak had aan de Westblaak. Vader en zoon Hakkert zijn in Sobibor vermoord; moeder en dochter zijn ontsnapt naar Zwitserland en hebben de muziekzaak na de oorlog voortgezet.

Meer informatie over het Voorburgse project Stolpersteine staat op de website van de Historische Vereniging Voorburg www.historischeverenigingvoorburg.nl  onder het tabblad Stolpersteine.