De 22 ouderen (en 1 hond) van de Koffieochtend De Boot uit de wijk Damsigt waanden zich woensdagochtend 9 augustus in Giethoorn! Zij waren te gast in Theetuin ’t Woutje, onderdeel van Vaardorp Het Rietveld in Hazerswoude. In het Vaardorp kan anno 2023 nog 1/3 van de bevolking alleen per boot naar ‘de bewoonde wereld’. Zij zijn niet via de weg bereikbaar.
De Theetuin was wél per auto bereikbaar, midden in het Groene Hart. Een oase van rust, bomen, groen en water. Wandelaars, fietsers en gemotoriseerde gasten zijn er welkom voor een kop koffie, een glas wijn of een lunch. Er is een grote tuin met overal zitjes, speeltoestellen voor kinderen en een doolhof. Bij minder goed weer zijn er ook overdekte plaatsen, tussen curiosa en onder wijnranken.
Verhalenvertelster Annie, gekleed als boerin uit het verleden, nam het gezelschap op humoristische en beeldende wijze mee in de geschiedenis van Het Rietveld: van moeras in de 11de eeuw, via gedeeltelijke drooglegging, het ontstaan van kleine eilanden, de bouw van plaggenhutten tot stenen huizen. Het duurde tot 1962 voordat er waterleiding en riolering werd aangelegd. Tot die tijd waren de inwoners afhankelijk van het zelf opvangen van regen en toiletgang boven/in het water (’t gemak).
De inwoners van Het Rietveld waren arm; hadden vaak geen vast werk. Armoede en ziektes gingen hand in hand en het gebrek aan schoon water en riolering maakten de leefsituatie in Het Rietveld zwaar. De Verhalenvertelster doorspekte de geschiedenis van Het Rietveld met prachtige anekdotes over de Spookmolen en de poging om het kerkgoud veilig te stellen via de onderrokken van de dienstmaagd van de pastoor.
Mede dankzij een bijdrage van Vlietwensen hebben de ouderen een gezellig én leerzaam uitje gehad dat met een smakelijke lunch werd afgesloten.